Skapa goda relationer med andra företag

shake hands_400222735

Det viktigt att måna om sina kunder och samarbetspartners eftersom nöjda kunder i regel är trogna kunder.

Konkurrens

Oavsett vilka varor eller tjänster ditt företag säljer finns det alltid andra företag som säljer samma eller liknande produkter och det gäller för dig som företagare att få kunder att köpa av dig istället för från konkurrenterna. Ett lågt pris är ofta ett bra sätt att locka till sig nya kunder men för att kunna behålla kunder krävs det mer än låga priser. Det finns många olika sätt att få kunder att vilja stanna hos dig. Ett av sätten är att helt enkelt få kunderna att tycka om dig och ditt företag.

Presenter

Presenter är ett bra sätt att få kunder att känna sig uppskattade. Många företag ger bort pennor, kalendrar, nyckelringar eller USB-minnen. Det är bra presenter men inte särskilt personliga. Vill du skapa vänskapliga relationer med dina kunder är det bättre att ge bort något mer personligt. Ett till exempel på bra presenter till kunder är bakverk. Postkakan.se har specialiserat sig på bakverk som skickas direkt till kunder och där du om du vill kan få ditt företags logotyp på själva kakan. Att som kund få en god kaka till kaffet känns mycket mer personligt än att få en fin kalender. En kaka med logotyp på kan dessutom ses som en reklamgåva och vara avdragsgill, enligt Skatteverket.

Omtyckt

Ett företag som gör det lilla extra blir omtyckt av kunderna. Det kan handla om så enkla saker som att alltid snabbt följa upp, att ringa istället för att skicka ett anonymt email och att vara personlig. Lär känna dina kunder och skapa vänskapsrelationer med dem. Du skapar vänskapsrelationer med företagskunder genom att lära känna dem. Kunden måste känna sig välkommen, värderad och känna att du gör allt för att det skall bli så bra som möjligt för just denna kund och att du uppskattar kunden, och det viktigaste av allt är ett trevligt bemötande enligt SvD.