Allt viktigare för företag att synas på internet

Varför ska en lokal bilmekaniker ha en hemsida och behöver verkligen en frisör synas på nätet? För ca 10 år sedan var svaret att små lokala företag inte har någon större orsak till att synas online. Visst ansåg många att det var en tjänst till kunderna att visa upp vad man erbjöd för tjänster och produkter men något större fokus på hemsidan lades inte. Men tiderna förändras och därmed också kraven på företagen att synas tydligt på internet.

Försäljning online

För det första söker allt fler via Google efter produkter och tjänster. Detta till och med lokalt. Den som snabbt vill hitta en bilmekaniker söker på detta med tillägget att man även skriver in den stad som den önskade mekanikern helst ska vara verksam i. De som inte har en hemsida kommer självklart inte att väljas.

Sökning online

För det andra söker även väldigt många efter telefonnummer på nätet. Istället för att söka via etablerade företagsregister så som Hitta, Eniro och Gulasidorna väljer man helt enkelt att söka med ”Företagsnamn + telefonnummer”. Att i detta fall inte synas på sitt eget företagsnamn är riktigt dåligt. Hittar inte personen det företag man söker efter kommer självklart ett annat företag att ringas upp. Därmed har man förlorat en kund.

Att synas är att finnas. Men den som finns behöver även synas.